Estetski podvig 2022. godine
Sećate li se tog velikog estetskog podviga 2022. godine? Gradski oci su, u naletu neslućene brige za vizuelnu čistoću, odlučili da autobusima vrate ‘dostojanstven izgled’ uklanjanjem svih tih, prostačkih, reklama. Bio je to trenutak kada smo pomislili, eto, konačno će GSP postati simbol reda i skandinavskog minimalizma!
Ali, avaj! Ispostavilo se da je jedini pravi remetilački faktor reda u Beogradu, boja autobusa. Zato je na scenu stupio epski projekat prefarbavanja u ‘nemanjićko plavo’, jer, naravno, prefarbavanje je jedina stvar koja nedostaje vozilima u kojima se građani redovno guraju, klima ne radi, a haos caruje. Boja, dakle, a ne stanje vozila, bila je ključ do vizuelnog identiteta!
Međutim, estetska čistoća trajala je koliko i prosečna beogradska zima. Već u junu 2024. stiže, nećete verovati, Odluka o vraćanju reklama! Naravno, uz pompeznu najavu Pravilnika koji će, citiram, ‘regulisati postavljanje reklamnih poruka’. Ah, taj magični Pravilnik! On će, zamislite, uvesti red u haos koji su sami stvorili, pa ga ukinuli, pa ga ponovo uveli. Kao da neko pokušava da uvede pravila za vođenje kamikaza!

Dok se pravilnik finalizira, verovatno u najdubljoj fioci Gradske uprave, zatrpan starim obećanjima, autobusi su već počeli da blistaju u punom, šarenom, komercijalnom sjaju. Jer, zašto čekati red i zakon kada se može uvesti haos u pokretu uz finansijski sjaj? Projekat ‘nemanjićko plavo’ brzo je izbledeo kao uspomena na letnji odmor, ustupljajući ipak mesto estetici brzog profita.
Ironija je toliko gusta da bi se mogla seći nožem. Prodavali su nam priču o estetici i dostojanstvu javnog prevoza, a sve se svelo na vraćanje dobro poznatog šarenog nereda. Samo što nered donosi prihode gradskoj kasi.
Mora da je ovaj novac namenjen za finansiranje neke plemenite svrhe, možda za „Ćacilend“, taj velelepni cirkus vlasti, jer, budimo realni, tamo niko neće sedeti za džabe. A što se tiče reklamnih poruka, možemo se samo „nadati“ da će Pravilnik sprečiti da nas sa autobusa posmatraju dame sumnjivog morala, lokalni tajkuni, režimski heroji ili, ne daj Bože, sami gradski funkcioneri kako nam mašu i poručuju: ‘Vaš javni prostor je naš privatni bilbord!’
Umesto stvarnog rešenja, dobili smo šarenu fasadu, finansijsku netransparentnost kao crnu rupu i kao bonus, komičnu ironiju koja nas tera da se pitamo da li je ovaj grad vođen estetskim kriterijumima ili ekonomskim cirkusom“, poručio je zamenik predsednika POKS i narodni poslanik RS, Vladimir Đorđević.















































